یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه چیست و به چه علت به آن احتیاج داریم؟

شما احتمالا از قبل نسبت به هدف و ضرورت این دستگاه آگاهی دارید. تجهیزات بحرانی مانند سیستم های تلفن، تجهیزات آی‌تی، پزشکی و فیبرنوری نیازمند انرژی مستمر برای فعالیت خود می باشند. در صورتی که دسترسی به منبع برق برای این تجهیزات برای حتی لحظه ای از دست برود، این تجهیزات از کار می افتند. اغلب چند دقیقه یا حتی ساعت ها طول می کشد مجددا راه اندازی شوند. گاهی از اوقات، قطعی برق باعث بروز آسیب به آن‌ها می‌شود تا حدی که سیستم به منظور به کارگیری مجدد نیازمند تعمیر است.

پمپ بنزین‌ها، بانک‌ها، شرکت های خدمت دهی اینترنت، شرکت های مالی از جمله موسساتی هستند که نیازمند استفاده از سیستم‌های یو پی اس به منظور سرویس دهی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال می‌باشند. همچنین، ایستگاه های رادیو و تلویزیون نیز از یو پی اس برای اطمینان از پخش مستمر برنامه های خود استفاده می کنند.

به احتمال زیاد شرکت شما نیز بنابه ضرورت از سیستم یو پی اسی به منظور پشتیبانی از تجهیزات محل کار شما در شرایط ناپایداری شبکه برق شهری استفاده می‌کند.

سیستم یو پی اس استاتیک چیست؟

موسسه مهندسین الکتریک و الکترونیک (IEEE)، تعریف زیر را برای سیستم یوپی‌اس استاتیک ارائه داده است:

“سیستم حالت جامدی solid state که بصورت الکترونیک کنترل می شود. این سیستم به منظور تامین منبع جایگزین معتبر انرژی الکتریکی با شرایط مدنظر و بدون وقفه برای تجهیزات کاربر می باشد.”

این تعریف به چه معناست؟ همان طور که از نام این سیستم برمی‌آید، این دستگاه برق بی وقفه تامین می کند و ابزاری است که انرژی مستمر برای تجیهزات با بار بحرانی تامین می کند. به عبارت دیگر، سیستم یو پی اس، وسیله ای است که در صورت از دست رفتن سیستم توزیع برق شهری، اطمینان حاصل می کند کامپیوترهای شما به خوبی کار می کند.

اما سیستم ها لزوما کامپیوتر نیستند و می تواند شامل هر سیستمی باشد که نیازمند برق بی‌وقفه است.

برای توضیح نحوه کارکرد یوپی اس شکل زیر را در نظر بگیرید:

شکل 1- شماتیک سیستم یو پی اس

در صورتی که یوپی‌اس احساس کند برق ورودی قطع شده است، به صورت خودکار به نیروی باتری تغییر وضعیت می دهد و بار بحرانی را در حالت عملیات نگه می دارد. این که چگونه این تغییر وضعیت یا switch اتفاق می افتد به نوع توپولوژی یوپی‌اس بستگی دارد.